عشرت كشيم ورنه به حسرت كشندمان       ...............          روزي كه ازين جهان به جهان دگر شويم

۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

خیانت یا روشنفکری

بهم می گفت حس می کنم بهم خیانت شده ، می دونم نشده ها اما الان حس آدم های مخنّن! (یعنی خیانت شده) را دارم. بهش می گفتم من نمی دونم چرا تو نمی تونی درک کنی که آدم ها می تونن (یعنی توانایی بالقوه دارن) بعد از اینکه رابطه عاطفی شون با کسی تموم شد اگه روزی لازم بود رابطه کاری یا دوستی عادیشون را با همون آدم ادامه بدن بدون اینکه دچار توهم بشن یا فکر خاصی داشته باشن... گفتم بابا این همه آدم تو این همه کشور دنیا از هم جدا می شن ولی از هم متنفر نمی شن ما هم اگه بخوایم می تونیم تمرین این کار رو بکنیم، مثل تمرین دموکراسیه و احترام به حقوق طرف مقابل. اگه اول از همه این رو باور بکنی که" کسی که تو از همه بیشتر دوستش داری همه حقی به گردن تو داره از جمله این که دوستت نداشته باشه" اونوقت یاد می گیریم تمرین کنیم احترام به حقوق همه گروه های موافق و مخالف را. اگه عادت بکنیم روابط عاطفیمون رو هم منطقی بکنیم – که البته اولین شرطش صداقته – می تونیم با کسی که نتونسته ما رو تحمل کنه هم اگه لازم شد تعامل بکنیم ؛اونوقت یه جورایی یک جامعه متمدن رو به نمایش گذاشتیم. همون مدینه فاضله یا به فارسی آرمان شهر را.
حرفام رو نفهمید میگفت وقتی برای دوستی که دیگه یه دوست نیست قدمی بر می داری یعنی داری به دوست یا همسر جدیدت خیانت می کنی و "اصلا چه معنی داره که اون هنوز با قدیمیه ارتباط داره؟!" حرفام به گوشش نرفت. با چند نفر دیگه هم حرف زدم به این نتیجه رسیدم که من مشکل دارم ؛ ژست روشنفکری گرفته ام و هیچ کس – حداقل بین اونایی که یه مقدار در خط فکری هم هستیم – شبیه من فکر نمی کند! در بهترین حالت شاید اعتقاد داشتند که ارتباط دوباره با یک آدم می تونه خاطرات رو زنده بکنه و آدم به فکر گذشته بیفته و احساسات قدیم و ... و من نمی تونستم با خودم کلنجار نرم که ... "اصلا مگه میشه خاطرات رو فراموش کرد و آیا باید این کار رو کرد؟" ماحصل فقط این بود که من دوباره (دفعه اول رو بعدا می گم ) به این نتیجه رسیدم که چه تفکرات عجیب و غریبی دارم من برای خودم...
دو هفته بعد اومد و گفت امثال شماها خیلی خوبین؛ ذهن بازی دارید که می تونه تفکیک قایل بشه و همه چیز رو فقط دوستی و دشمنی نبینه، یه چندتا حد وسط هم قایل باشه؛ که وقتی دو نفر که با هم دوست بودن به این نتیجه می رسن که نمی تونن با هم بمونن یا ازدواج کنن یا هر چیز دیگه خیلی منطقی این رو می پذیرید و دیگه از اون آدم متنفر نمی شید و می تونید بعد از اون به همون آدم به عنوان یک دوست که زمانی رو باهاش گذروندید نگاه کنید و غیره و ذالک.
موندم بهش چی بگم ... که حالا که خودت نامزدیت با اون دختر به هم خورده و احساس می کنی دلت نمی خواد ازت متنفر باشه اینو فهمیدی! و حالا تفکر بیش از حد باز دیروز ما شد تفکر افراد روشن و امروزی و ایضا خوب؟ نمیدونم! ولی امیدوارم بودم همه اونایی که دم از آینده روشن میزنن می تونستن این نگاه صفر و صد رو از خودشون دور کنن. مطمئنم اونوقت می شد هم کلی شادی در جامعه داشت هم احترام و آرامش و همکاری و ...
و اگه شد... اگه روزی ضرورتش رو حس کردیم ... نسل ما حس کرد و به دنبالش رفت... اونوقت میشه به آینده امیدوار بود...
نمیدونم شاید هم من خیلی آرمان گرام و از واقعیات به دورم...

۱۰ نظر:

پير فرزانه گفت...

من همیشه و صددرصد با شما موافقم. چرا تا با یکی سلام و علیک می کنیم می خواهیم تا ابد صاحب جان ومالش شویم و تا مشکلی در این رابطه پیش می آید فکر می کنیم بدشانس ترین آدم روی زمینیم و طرف بدترین انسان روی زمین. دوست داشتن واقعی یعنی اینکه خوشبختی آنکه را دوستش داری بخواهی . چه با تو و چه بدون تو . این مسئله باور قلبی من است و اصلا هم شعار نمیدهم.

del shekaste گفت...

inam hatman roshanfekri az didgahe fareghotahsilaye memarie
???????????

kolan memarie adabiate makhsos be khodeshono daran ke faghat khodeshon darkesh mikonan

tagheer گفت...

خانم يا آقاي نويسنده؟؟؟
ما ايرانيا يا بهتره بگم ما نسل سومي ها(؟)يا گرفتيم چون فكر مي كنيم ديدمون(حالا به هرجهت)باز تر(كه نيست)روشنفكريم!!!!نه اين روشنفكري نيست اول بهتره معني روشنفكري بدونيم بعد درباره روشنفكري به صحبتيم يا بلا نسبت خودمون رو روشنفكر بناميم!!خيانت خيانته ديگه روشنفكريش كجا بود قضيه همون دروغ مصلحتي مسلموناست دروغ دروغ حالا هر نوعي باشه دزدي دزدي حالا بگو از پولدارا دزديد و داد به فقرا !!!!! نميدونم كودوم طرف قضيه دختر يا پسر اما فكر كنم خائن دختر باشه با اينكه خيلي به حقوق زنان ايراني پايبندم اما دخترهاي ايراني(منظور نسل سومي هاست چون مادران ما واقعا بانوي پاك و بي آلايش ايراني بودن و هستن)خيلي بي جنبه هستن و همشون سعي ميكنن بدون استثنا محافظ كار باشن(كه واقعا بالعكس اي قضيه است)چه معني ميده با كسي كه يه زماني دوست بودي(حالا رابطه شما هر چقدر بوده.....بوده ديگه!)بعد از اينكه رابطه شما كلا تموم شده دوباره با هم باشيد چندتا برچسبم بزنيد كه رابطه كاري ما همدانشجوي بوديم ما خونواده هامون باهم رفت و آمد دارن از قبيل اراجيف آخه دختر زشت(خوب!)طرفت رو همون اندازه خر بدون كه خودت خري تو وقتي چشم نداري ببيني كه طرفت داره به يه دختر نگاه ميكنه چه برسه به اينكه باهاش سلام عليك كنه كه از حسادت منفجر ميشي،بعد رابطه خودت با هر پسري(كه حالا از دوست پسرهاي قبليت باشه؟!)ميشه روشنفكري!!!!خيلي بامزست اين ميشه تمرين دمكراسي!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا نوبرش آوردي ايول بابا!روشنفكري چه منفور شده كه براي توجيه كردن كارامون ميگيم روشنفكريم كجايي كاري!!پس من هر وقت برم توالت فرنگي روشنفكر شدم ايول به خودم روشنفكرم خبر ندارم.گفتي مدينه فاضله كردي كبابم به قولي اين كجا و آن كجا مدينه فاضله من يا بهتره بگم همه اين مسئله براش پيش پا افتادس در هر جاي دنيا خيانت از بدترين و زشت ترين كارها و اعماليست كه يك فرد انجام ميده خانم يا آقا هيچوقت به فكر توجيه كردن نباش سعي جرات بيان واقعيت رو داشته باشي تو حرف زدن جسور باش زوجيت يا دوستيm=f دو طرفه است بايد همه چي كاملا روشن باشه(منظورم دوستيهاي خلي نزديك وگرنه دوستي هاي معمولي كه مشخصه معموليه)........من برم روشنفكر شم(مبال فرنگي ميرم!!!!)

ناشناس گفت...

ahsant be agheer
harfe dele ma pesararo zadi
afarin

ناشناس گفت...

ahsant be tagheer
harfe dele ma pesararo zadi
afarin
t ja oftad

ز. بیات گفت...

فكر ميكنم احتمالا من بد توضيح دادم! اگه مطلب رو كامل ميخوندين متوجه ميشديد كه من به يه تغيير نگاه طي دوهفته اشاره كردم.
چيزي رو مذمت كردم كه بهش ميگن نگاه صفر و صد يا سفيد يا سياه. اون دختري كه بعد از اتمام منطقي رابطه اش مي تونه اون پسر رو ببينه بدون اينكه ازش متنفر باشه رو ستايش كردم. رابطه اي كه من داشتم ازش حرف ميزدم دوستي خياباني نبود. بهم خوردن رابطه منجر به ازدواج بود. وگرنه كي گفته توالت فرنگي رفتن ميشه روشنفكري؟؟؟ اينكه هر سلام و عليكي رو به منظور نگيري ميشه دور شدن از دنياي آفت زده جهان سوم...

tagheer گفت...

با hi
بد كه توضيح دادي رو نمي تونم تايد كنم چون كلا داستان رو نمي دونم اما يك انتقاد تخريبي سعي ميكني ادبي بنويسي با اين تفاوت كه فقط خودت متوجه ميشي چي گفتي نه خواننده(البته كه خواننده اي نداره!)من دوبار خوندم و به ظن و نظر خودم متوجه شدم(گرچه مقصود و مراد نهاي شما رو نمي دونستم و پس از توضيح و تصديق به اصطلاح دل نوشته شما ملتفت شدم كه از چه قراره)اين نوشته براي توجيه كردن روابط اون دختر با اون پسر است.اينكه بدتر شد دختر و پسري كه ميخوان مزدوج بشوند!اگه از همون ابتداي آشنايي پنهان كاري كنن و همه چيو براي هم عيان نكنند(روشن نكنند)كه چه بهتر كه از اول رابطه قطع شه و از هم جدا شن.منم با اين نظر شما كه دختر با اون پسر دوست باشه خيلي قشنگ و منطقيه (البته آرمان گونه و مدينه فاضله نيست چون مدينه فاضله فراتر از اين حرفاست)و اين تنها مشكل كشورهاي جهان سوم نيست(جهان سومي هاي خيلي خيلي مشكلاتشون از اين حرفا كه شما ميگي فراتر،اين كشورها به لباس پوشيدن دختر و پسرا گير ميدن چه برسه به اين رابطه ها!)در همه كشورها اين سو ظن ها وجود داره يكي از دلايلش بي تفاوت بودن دخترا نسبت به طرفشونه(از لحاظ عاطفي ميگم)كه خودت خيلي خوب ميدوني......
من نگفتم دوستيه خياباني كه اي كاش دوتي خياباني بود نه اين رابطه هاي كه به اسم مدرن بودن(همون روشنفكري شما و مبال فرنگي من)به خوردن خودمون داديم رابطه اي كه دختر با هر چندتا پسر باشه مهم نيست و همچنين پسر جديدا شبكه فارسي 1 كه شما هم بايد طرفدارش باشي شده رسانه اين دوستيا!
نويسنده محترم روشنفكري به افراد و كارهاي خاص اطلاق ميشه نه به اين حرفاي پيش پا افتاده يكم بيشتر فكر كن قبلا گفتم الانم ميگم نميشه چون خودمون فكر ميكنيم ديدمون بازتر پس روشنفكريم و هرچه بگيم از روشنفكري. محرر محترم(1)روشنفكرم گه گاه سخنان ياوه ميگن.....

ناشناس گفت...

mamolan adama vase tojih kardane karashon vaghti kam miaran migan roshanfekire o az in harfa

ناشناس گفت...

mamolan adama vase tojih kardane karashon vaghti kam miaran migan roshanfekire o az in harfa

زاغچه گفت...

رابطه دوستی به قصد ازدواج، معمولا به قصد شناخت صورت می گیره و ممکنه دو طرف از هم خوششون نیاد کاملا طبیعیه و می شه این رابطه رو خیلی احساسی نکرد.
0و 100 کردن ادما کار درستی نیست به قول کارگردانا ما همه خاکستری هستیم نه سیاه نه سفید
می شه با کسی که یه زمانی قصد ازدواج باهات داشته و تو یا اون از هم خوشتون نیومد رابطه کاریتون رو با هم ادامه بدین
البته تا رسیدن ما به این مرحله از آرمان شهر راه زیادی هست.....
دوست خوبم همین کارا و حرفای کاملا منطقی ما باعث شده که ما عجیب و غریب به نظر برسیم! انگار یه جورایی ما داریم مهمل می گیم! والا!